.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با روي كار آمدن نيروهاي كم تجربه ؛
گوشه نشینی مديران متخصص و کارآمد ...!؟
گوشه نشینی و بیکاری بعضی از کارشناسان مطلع و دلسوز و میدان داری کوتوله های اداری در شرایطی در برخی از ادارات و سازمانها اتفاق می افتد که مردم این استان هر روز چشم انتظار کاهش نرخ بیکاری ، افزایش میزان تولید ناخالص و عملیاتی شدن و بهره برداری از بعضی از مصوبات بر زمین مانده سفرهای هیئت دولت میباشند ....!!!
گوشه نشینی مديران متخصص و کارآمد ...!؟

نيروي انساني در فرايند توسعه پايدار ، نقشی مهم و بی بديل است و آينده هر ملتی را نيروی انسانی آن تعيين مي‌کند .

"توسعه" مترادف واژه " development" در لغت به معنای رشد تدريجی در جهت پيشرفته‌ترشدن, قدرتمندترشدن و حتي بزرگ‌ترشدن است. برخی کارشناسان نیز توسعه را چنين تعريف مي کند: توسعه جرياني است چند بعدي که مستلزم تغييرات اساسي در ساختار اجتماعي، طرز تلقي، باورهاي عامه‌ي مردم و نهادهای ملي و نيز تسريع در رشد اقتصادی ، کاهش نابرابري‌ها و ريشه‌کن کردن فقر مطلق است؛ به عبارت ديگر، توسعه به معنا "ارتقاي مستمرِ کل جامعه و نظم اجتماعی به سوی زندگی بهتر و يا انسانی‌تر است."

بنابراين توسعه علاوه بر اينکه بهبود وضعيت و توليد است. درآمد را در بردارد و شامل دگرگوني‌هاي اساسي در ساختار‌ اجتماعي، اداري و همچنين ديدگاه‌هاي عمومي مردم است . توسعه در بسياري از موارد، حتي عادات و رسوم و عقايد مردم را نيز در بر مي‌گیرد .

در دهه های اخير در بسیاری از کشورها به‌ منابع‌ انسانی به‌ عنوان‌ عنصری هوشمند و موثر توجه وبژه‌ شده‌ و از آن بعنوان موثرترین ابزار در دست یابی به توسعه پایدار یاد می شود‌ و‌ ‌نيروي‌ انساني‌ کارآمد در این کشورها جزو سرمايه‌هاي‌ ارزشمند آن کشور بشمار مي‌آيد .

کشورهاي‌ درحال‌ توسعه از سرمايه‌ انساني، بيش از سرمايه فيزيکي بهره‌ دارند ، بر اساس آمار رسمی موجود، سرمايه انساني، نقش اول ثروت‌ آفريني در کشورهاي توسعه يافته را با 67 درصد به خود اختصاص داده‌است . و اين به این معناست که نیروی انسانی کارآمد‌‌ است‌ که‌ می‌تواند به‌ عنوان‌ پشتوانه‌ حرکت های بزرگ‌ اجتماعی‌ قرن‌ بيست‌ و يکم‌ قرار گيرد . بنابراين ، وجود دانش و دانايي نیروهای کارآمد رکن اصلي توسعه در شهرها و روستا ها بشمار مي‌آيد و جامعه زماني به اهداف و برنامه های پیش بینی شده خود دست می‌يابد که از طريق توسعه انسانی و به کارگیری نیروها و کارشناسان کارآمد مسير خود را هموار کند و براي دستیابی به این مهم ،بايد انسان را محور توسعه تلقي کرد و بيشترين سرمايه گذاري برروي منابع انساني دارای صلاحیت در ادارات ، سازمانها و نهادهای دولتی و حتی بخش خصوصی صورت گيرد.... همان کاري که در ایجاد موج جديد ، جهت دست يابي به توسعه توسط برخي از کشورهاي جهان سوم از جمله کره جنوبي، چين و مالزي انجام شد.

خوشبختانه در نقاط مختلف کشور ما ایران نیز بعضی از استانها ، سالهاست که با درایت و تدبیر این مسیر را خوب شناسی کرده و مدیران تراز اول این استانها موفق به کسب توفیقات زیادی در این خصوص گردیده اند ... که افزایش حجم سرمایه گزاری در موضوعات زیر بنایی و کاهش نرخ بیکاری مهمترین فرآیند هدایت هوشمندانه ، سکان برخی از استانهای کشور مانند : اصفهان ـ فارس ـ قزوین ـ کرمان ـ خراسان رضوی ـ یزد ـ آذربایجان شرقی و ... میباشد .

اما متاسفانه سالهاست که در استان گلستان شعار توسعه ، توسط بسیاری از افراد مسئول دائم تکرار می شود ، و در جلسات معارفه و تودیع بعضی از مقامات ارشد ، آمارها و نمودارهای رنگارنگ و متفاوتی ارائه میگردد ، اما مردم این دیار آثار این گزارشات مثبت را مشاهده نمی کنند و شاهد هستند که عملا اتفاقات دیگری رخ می دهد ...!؟ که به اعتقاد افراد دلسوز و مطلع ، بارزترین دلیل برخی از این ناکامی ها ، گوشه نشینی بسیاری از نیروهای کارآمد و کارشناسان بومی و علاقه مند به این سرزمین در ادارات و نهاد ها و سازمانهای دولتی و نیمه دولتی و میدانداری نیروهای تازه وارد و سیاسی و اشغال پستهای تخصصی توسط افراد غیر متخصص می باشد .

در گرگان سایه نیروهای غیر متخصص و سیاسی چنان بر سر برخی پستهای تخصصی ادارات و سازمانهای دولتی سنگینی می کند که با کمال تاسف این روند موجب گوشه نشینی و ناامیدی تعداد زیادی از نیروهای دانا و متعهد و نهایتا ایجاد ضعف در بعضی از این ادارات گردیده است .

تراژدی غم انگیز میدان داری نیروهای غیر متخصص در شرایطی در این منطقه تاریخی اتفاق می افتد که مطابق آمار رسمی ، منطقه گرگان دشت به جهت شاخص های مختلف اجتماعی و اقتصادی یکی از عقب افتاده ترین نقاط کشور بشمار می رود .

امید است با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری به مسئولان تراز اول نظام ، تمامی مقامات مسئول و دستگاههای نظارتی به این امر عنایت ویژه داشته و بدور از نگاههای افراطی به مسائل حزبی و سیاسی ، با بکارگیری کارشناسان و نیروهای متعهد و متخصص در پستهای تخصصی ادارات و سازمانها ، امیدی دوباره را برای توسعه پایدار این سرزمین تاریخی در دلهای مردم گرگان زمین زنده نمایند .

عبدالرضا چراغعلي - عضو شوراي اسلامي شهر گرگان



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 4 خرداد 1390
آقا نگران نباشید از این دست مدیران در استان مازندران نیز کم نمی باشند بخصوص در مجموعه جهاد کشاورزی ....
arash 5 خرداد 1390
برادرجان چه خوب ازدرددل مامي گويي/بنده كارشناس يك استانداري هستم .باانتصاب مديران غيرمتخصص وبدون انگيزه دردستگاههاي اجرايي ،كشوربابن بست توسعه اي مواجه مي باشدكه عواقب آن طي ساليان آينده نمايان خواهدشد.چه نيكوست سايت وزين شمال نيوز ازسوابق اجرايي مديران استانداري سه استان شمالي رابررسي نموده وبه اطلاع عموم برساندتابرهمگان محرزشودكه چه كساني باچه سوابق وتحصيلاتي درچه بخشي مديريت مي كنند.آن وقت خواهيم گفت نفت بلاي جان مازيراعامل توسعه يافتگي 70درصدبه نيروي انساني است.
نا شناس 6 خرداد 1390
البته این قضیه در استان مازندران هم صحت دارد وای به حال این کشور که مسئولانش می خواهند یک شبه ره صد ساله روند و وای به حال این جوانان تحصیل کرده و بیکار.........
دوست 6 خرداد 1390
میدانید چرا؟ بدلیل اینکه مدیران ارشد ضعیف هستند وبرای اینکه خودشان راچند مدتی بیشتر تثبیت کنند مدیران با تجربه تر رابه هر ترفندهای کثیف کنار میگذارند من شخصا در مجموعه ای کار می کردم که از کار بامدیرانم لذت می بردم و هر روز تجربیات جدیدی کسب می کردم تا روزی که یک ناکارامد ارشد شد وفقط دنبال کسانی می گشت تا کفته ها وناکارامد یهایش راتایید کنند ودر نهایت مدیران لایق جا یشان را به مدیران نا لایق در ان بخش دادند وکل تجربیات دوران طولانی ان مجموعه از بین رفت وجالب اینکه هیچ کسی هم سراغشان را نگرفت وامروره می بینیم بعضی از مسولین از صندلیشان شخصیت میگیرند ولی مد یران واقعی به صندلیشان شخصیت می دادند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.117 seconds.